עדשת המצלמה
- Itamar Taoz
- 13 ביולי 2024
- זמן קריאה 3 דקות
עודכן: 9 בינו׳

עדשת המצלמה: עולם ומלואו
עדשת המצלמה היא רכיב חיוני בכל מצלמה, הן דיגיטלית והן אנלוגית. היא האחראית לאיסוף אור מהסביבה, כיוונו והעברתו לחיישן המצלמה או פיסת הפילם, ובכך יוצרת את התמונה.
מבנה עדשת המצלמה
עדשת מצלמה היא מרכיב אופטי חשוב במצלמה, המאפשרת לקבל תמונה חדה במרחקים שונים מהנושא המצולם. היא מורכבת ממספר רכיבים עיקריים:
1. אלמנטים אופטיים:
עדשות: העדשות הן הלב של העדשה והן מורכבות מזכוכיות בעלות צורות שונות. הצורות הללו מעקמות את קרני האור הנכנסות דרך העדשה וממקדות אותן על מישור החיישן או הפילם במצלמה.
צמצם: הצמצם הוא פתח מתכוונן בתוך העדשה המאפשר לשלוט בכמות האור הנכנסת. הוא מורכב מלהבים דקים הנפתחים ונסגרים בדומה לאישון העין.
מערכת פוקוס: מערכת הפוקוס אחראית על הזזת אלמנטים אופטיים בתוך העדשה, כך שהתמונה תתמקד בחדות על מרחק ספציפי מהמצלמה.
2. רכיבים נוספים:
גוף העדשה: גוף העדשה עשוי מחומר קשיח ומגן על הרכיבים הפנימיים מפני פגיעות.
ציפויי עדשה: ציפויים מיוחדים מוחלים על פני שטח העדשות כדי למנוע השתקפויות, לשפר את חדות התמונה ולהגן על העדשות מפני פגיעות.
מנגנון ייצוב תמונה: עדשות מסוימות כוללות מנגנון ייצוב תמונה המפחית רעידות וטשטוש בתמונות שצולמו ביד.
אביזרים: ניתן לחבר אביזרים שונים לעדשות, כגון פילטרים, מגני שמש והארכות.
סוגי עדשות
קיימים סוגים רבים של עדשות מצלמה, כל אחת עם מאפיינים ייחודיים וייעוד ספציפי. להלן כמה מהסוגים הנפוצים ביותר:
עדשות פריים: עדשות בעלות אורך מוקד קבוע. הן ידועות באיכות התמונה הגבוהה שלהן, צמצם פתוח יחסית המאפשר כניסת אור רבה יותר ועומק שדה רדוד יותר, המאפשר טשטוש הרקע והבלטת האובייקט המצולם. עם זאת, הן פחות ורסטיליות מעדשות זום, ודורשות מהצלם להחליף עדשות באופן פיזי על מנת לשנות את זווית הראייה ולשנות את מיקומו ביחס לאובייקט "הזום נמצא ברגליים".
עדשות זום: עדשות אלו בעלות אורך מוקד משתנה, המאפשר לצלם להתקרב או להתרחק מהאובייקט המצולם מבלי להחליף עדשות. הן נוחות לשימוש ורב-תכליתיות, ומתאימות למגוון רחב של נושאים. עם זאת, איכות התמונה שלהן עשויה להיות פחות טובה מזו של עדשות פריים, וצמצם בדרך כלל צר יותר, מה שעלול להקשות על צילום בתנאי תאורה קשים.
עדשות הזום והפריים מתחלקות אף הן לסוגים
עדשות רחבות: עדשות אלו בעלות אורך מוקד קצר, המאפשר להן לקלוט זווית ראייה רחבה יותר. הן מתאימות לצילומי נוף, ארכיטקטורה/אדריכלות, תמונות פנים וחללים גדולים.

עדשות טלפוטו: עדשות אלו בעלות אורך מוקד ארוך, המאפשר להן "להתקרב" לאובייקטים רחוקים. הן מתאימות לצילומי ספורט, חיות בר, דיוקנאות וצילומי תקריב. מתאפיינות באורך מוקד גדול, מ-70mm ומעלה...

עדשות מאקרו: עדשות אלו מיועדות לצילומי תקריב קיצוניים של פרחים, חרקים, תכשיטים ופרטים קטנים אחרים, מתאפיינות באפשרות "להתפקס" ממרחק קטן בהרבה מעדשות אחרות (מרחק פוקוס מינימלי קטן).

עדשות פישאיי: עדשות עין הדג, עדשות אלו בעלות זווית ראייה קיצונית, אורך מוקד קטן מאד (אולטרה רחב) המאפשרות לצלם תמונות רחבות מאד, מעוותות ומרהיבות של נופים, חללים פנימיים ועוד. בדרך כלל באורכי מוקד של 8mm במצלמות Crop, ועד 12 mm במצלמות Full Frame.

עדשות נורמל: אשר טווח אורכי המוקד שלהם דומה לאורך המוקד בה רואה העין האנושית. בדרך כלל אורכי מוקד של 30mm ועד 70mm.

ייעוד
בחירת עדשת המצלמה המתאימה תלויה במידה רבה בסוג הצילום הרצוי. צלם נוף יזדקק לעדשה רחבה, בעוד שצלם ספורט יזדקק לעדשת טלפוטו. צלמים עשויים להחזיק מגוון רחב של עדשות לצרכים שונים.
מפתח צמצם - (מאמר בנושא)
מפתח הצמצם הוא פתח דמוי קשת בתוך העדשה המווסת את כמות האור הנכנסת למצלמה. הוא מסומן באות f ואחריו מספר. ככל שהמספר קטן יותר, כך פתח הצמצם גדול יותר וכמות האור הנכנסת רבה יותר.
למפתח הצמצם יש השפעה על שני גורמים עיקריים בתמונה:
עומק השדה: פתח צמצם גדול (מספר קטן) ייצור עומק שדה רדוד, כלומר רק האובייקט המצולם יהיה חד והרקע יהיה מטושטש. פתח צמצם קטן (מספר גדול) ייצור עומק שדה גדול, כלומר גם האובייקט וגם הרקע יהיו חדים.
מהירות התריס: פתח צמצם גדול מאפשר שימוש במהירויות תריס מהירות יותר, מה שמועיל בתנאי תאורה קשים.
רגישות החיישן (ISO): פתח צמצם גדול מאפשר לעבוד עם רגישות חיישן נמוכה יותר וכך לשמור על איכות תמונה גבוהה יותר.
תודה על שהקדשתם מזמנכם,
איתמר תעוז,
המאמר הוא למטרת לימוד בלבד, אין להוריד או להשתמש בחומר הכתוב או בתמונות ללא אישור בכתב,
התמונות במאמר, כולן ככולן אינן מוצעות למכירה או למסירה.
Comments